גיאורגיה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מנזר הצלב גאורגיה

עזרה בתכנון טיול לגאורגיה? השאירו פרטים 👇

כל מה שצריך לדעת לפני ביקור במנזר חווארי (מנזר הצלב), גאורגיה

קתדרלות, כנסיות ומנזרים הן אטרקציות פופולריות ביותר בעת טיול בחו"ל, בעיקר אם מדובר על יבשת אירופה. 

מבנים אלו, אשר בבנייתם הושקעו לרוב משאבים רבים ושנים ארוכות, מהווים עד היום נכס תרבותי וארכיאולוגי, ומעידים לנו רבות על התקופה ועל התרבות המקומית. 

מנזר הצלב אשר בגאורגיה הוא ללא ספק דוגמא נפלאה לכך. המקום הזה מהווה אתר עלייה לרגל עבור אלפי מבקרים בכל שנה, ונחשב לאחת מהנקודות אותן לא כדאי להחמיץ בעת ביקור באזור. נעבור על כל מה שצריך לדעת לפני ביקור במנזר הצלב בגאורגיה.

מנזר חווארי (מנזר הצלב), גאורגיה
מנזר חווארי (מנזר הצלב), גאורגיה

לא סתם עוד מנזר מנזר הצלב

מנזר הצלב, הקרוי בפי רבים גם מנזר חווארי, מיוחד בראש ובראשונה בשל המיקום שלו, או יותר נכון האופן בו הוא בנוי. המנזר ממוקם על המצוק של צוק אנכי, מה שהופך אותו לאקזוטי במיוחד. 

המנזר מהווה נקודת ציון קדושה ביותר, אשר בזכות מיקומו הנדיר, ניתן לראות אותו מהעיר העתיקה "מצ'חאטה" (Mtskehta). את המנזר הזה מאפיינות טכניקות בנייה חסרי פשרות,

 כמו גם תכנית דקורטיבית ברמה הגבוהה ביותר שניתן למצוא.  מבחינה ארכיאולוגית, ניתן לזהות כאן שיטות בנייה גאורגיות ייחודיות של מאות שנים, לצד סגנונות מזרחיים אשר מקורן איננו בגאורגיה. 

המבנה הוא כמו פאזל של סגנונות וטכניקות בנייה, מה שהופך אותו לפסיפס עיצובי מרתק ביותר. המקום משמש מרגע הקמתו ועד היום, כמוקד עלייה המוני לרגל, ומושך אליו אלפי מאמינים בכל שנה, 

וגם סתם מבקרים מזדמנים המגיעים לחזות בפלא הארכיטקטוני. במקום נערכים טקסים חשובים ואירועים גדולים במהלך השנה. 

קצת על הסיפור של מנזר הצלב

ההיסטוריה של מנזר הצלב (נקרא גם מנזר חווארי) ושל כנסיית הצלב הצמודה אליו, הולכת אחורה עד למאה השישית. 

המנזר הוקם כאמור במזרח העיר העתיקה "מצ'חאטה" (Mtskehta), בפתחם של נהרות ה"מטקווארי" (Mtkvari) וה"ארגאבי" (Aragvi). 

המנזר נבנה על פסגתו של ההר, על החלק הסלעי של המצוק. מצ'חאטה, הייתה אגב הבירה הקודמת של גאורגיה, לפני טביליסי, ומכך אפשר ללמוד על החשיבות של האזור. 

לאחר אימוץ הנצרות במדינה, בחר המלך מיריאן, אשר שלט באזור באותה התקופה, להרים צלב עץ גבוה על ההר. בסמוך לצלב הזה נבנתה כנסייה קטנה. 

במאה השביעית נבנה ליד הכנסייה הזו מנזר גדול ומרשים, אשר ידוע עד היום כמנזר חווארי, הלו הוא מנזר הצלב. הוא קרוי כך על שם צלב העץ הגדול, אשר היה פחות נפוץ עד לאותה התקופה. 

כנסיית הצלב הייתה אם כן, המבנה הראשון של כנסיות בצורת צלב, ועל זה בלבד היא זוכה לכבוד וחשיבות עצומה בעולם הנצרות. 

לבניית הצלב הייתה חשיבות עליונה בזמנו, שכן היא סימלה את נפילת הפגאניזם ועלייתה של הנצרות בגאורגיה. לא עוד עבודת אלילים או סגידה לאלים רבים ומגוונים, 

אלה התמסרות לנצרות על פי ישו. מהפך דתי זה הוא אבן דרך בהיסטוריה הנוצרית העולמית בכלל, וכמובן שבגאורגיה בפרט. 

מה רואים במנזר הצלב
מה רואים במנזר הצלב

מה רואים במנזר הצלב

אין ספק שבכל סטנדרט המנזר הזה מרשים ביותר ביופיו. החזיתות החיצוניות של הכנסייה הגדולה עמוסים בפסלי תבליט מרשימים ביותר. 

תבליטים אלו נחשבו באותה התקופה לפריצת דרך מבחינה אומנותית, כאשר הוצגה בהם פרופורציה עדינה ומדויקת להפליא בהשוואה לעבודות אשר קדמו לתקופה. 

לא בכדי הוכרז האתר בשנת 2004 כאתר מורשת לשימור על ידי אונסק"ו. בנוסף, ניתן לזהות עבודות פסיפס וציורי קיר רבים, אך חלקם הגדול ספג נזק בלתי מבוטל כתוצאה מגשמים, רוחות ובעיקר השנים הרבות. 

במשך תקופות ארוכות עבדו המקומיים שעות נוספות בכדי לשמר את המבנה, ובעיקר את החלקים שאינם מקוריים. עם זאת, החל משנות השמונים הפסיקו בעבודות השיפוץ והשימור, מחשש שתאבד האותנטיות של הכנסייה והמנזר. 

אחת הטרגדיות בקשר למקום היא שריפה אשר התחוללה בו בשנת 1991, בה הושמדו כמעט כל הרישומים של המקום, ובכך הפכה משימת השימור למורכבת ביותר. 

כיום ניתן בעיקר להתרשם מהחלקים שעדיין עומדים, ולתת לדמיון לפעול בעקבות כל אותם חלקים שנהרסו עם השנים. 

המקום מושך אליו גם היום אלפי מבקרים, וזאת גם בשל המראה המיוחד שלו, והרבה בגלל החשיבות הדתית. 

מאמינים רבים משוכנעים שכאן הוקמה בעצם הקהילה הנוצרית הראשונה, מה שבאופן טבעי הופך את האתר לאטרקטיבי ופופולרי ביותר, בעיקר בקרב הציבור הנוצרי.

איך להגיע למנזר מנזר הצלב?

בכדי לבקר במנזר הצלב עליכם להגיע ראשית לעיר מצ'חאטה. המרחק בין מצ'חאטה לטביליסי הוא כ19 קילומטר, 

מה שייקח לכם כעשרים דקות נסיעה ברכב בשל הכביש הפתלתל. תוכלו לעשות את המסלול באחת מהמוניות הרבות שעושות את המסלול בכל יום, או לקחת רכבת. 

אופציה נוספת היא כמובן לשכור רכב ולהגיע למצ'חאטה עצמאית. אופציה נוספת, מועדפת ופופולרית היא מעין מיניבוסים שמתפקדים כמונית שירות. המחיר הוא לכל המונית, ויוצא לרוב כדאי יחסית. 

שאלות ותשובות בנוגע למנזר הצלב גאורגיה

בהחלט כן. המנזר נחשב למיוחד ואטרקטיבי, הרבה בזכות המיקום המיוחד שלו. בנוסף, עבור הנוצרים קיימת למקום חשיבות עצומה, שכן הוא נחשב למקום שבו נולדה הקהילה הנוצרית הראשונה. 

בהחלט כן ! תיירים רבים ממליצים לבלות לילה אחד לפחות בעיר מצ'חאטי, שכן זוהי נקודת יציאה מצוינת למספר אטרקציות נוספות באזור. בנוסף, לינה בעיר מצ'חאטי תהיה זולה משמעותית בהשוואה לטביליסי. 

בעת כניסה למבני הכנסיות עצמן, חובה עבור הנשים להתעטף בצעיף. אם שכחתן אחד, ישמחו להשאיל לכן. בנוסף, בדומה לכנסיות אחרות, חובה שהמרפקים והברכיים יהיו מכוסים – לגברים ונשים כאחד. שימוש טלפונים או מצלמות בתוך הכנסיות אסור בהחלט.

לרשותכם עומדת הבחירה בין מוניות, מיניבוסים, רכבת או רכב שכור. כל האפשרויות מומלצות בהתאם לתקציב ולזמן. עם זאת חשוב לשים לב: לעיתים קרובות ינסו נהגי המוניות לשכנע אתכם שהמיניבוס לא עומד להגיע, או שהנסיעה בו ארוכה ביותר. מידע זה הוא ברוב המקרים שקרי ונועד אך ורק למשוך אליהם לקוחות. 

לחלוטין לא. העיר מצ'חאטה מציעה מגוון רחב של מסעדות מסוגים שונים. מבקרים רבים מספרים שהאוכל בעיר מצוין, ושהמחירים בה זולים משמעותית מאשר בעיר הבירה טביליסי.

 מבחינת עונות השנה, מזג האוויר הגאורגי הנפלא הופך את האטרקציה הזו לזמינה ורלוונטית לאורך כל השנה. מבחינת השעה ביום, הרי ששעות הבוקר או שעות הערב המוקדמות הן המועדים המומלצים ביותר. וזאת בעיקר בשל מזג האוויר בגאורגיה, שיכול להיות חם ביותר במהלך היום. 

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בגאורגיה מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על גיאורגיה!