גיאורגיה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כנסיית מטקחי טביליסי גאורגיה

עזרה בתכנון טיול לגאורגיה? השאירו פרטים 👇

כל מה שצריך לדעת על כנסיית מטקחי

העיר טיביליסי אשר בגאורגיה היא עיר שמשית בדרך כלל, המושכת אליה המוני תיירים בכל שנה. כמו בערים אירופאיות רבות אחרות, בעיקר כאלה עם היסטוריה רבת שנים, החלק האטרקטיבי ביותר בעיר הוא עדיין אזור העיר העתיקה. 

כאן תוכלו להתרשם וללמוד רבות על אופן ההתנהלות של העיר בעבר ובהווה, על ההיסטוריה שלה ועל הסמלים והמאפיינים של העיר. 

כנסיית מטקחי (Metekhi) היא קרוב לוודאי הכנסייה החשובה ביותר בעיר העתיקה של טיבילסי. נסקור כל מה שצריך לדעת לפני ביקור בכנסיית מטקחי בטיביליסי. 

הסיפור מאחורי כנסיית מטקחי
הסיפור מאחורי כנסיית מטקחי

הסיפור מאחורי כנסיית מטקחי

כנסיית מטקחי ממוקמת באזור ההיסטורי ביותר של העיר, בגדה המערבית של נהר ה"מטקווארי" (Mtkvari). על פי מקורות עתיקים, 

המלך "ווטקאנג גורגאזאלי" (Vakhtang Gorgasali) הוא זה שהורה על בניית הכנסייה. המקום שימש אז גם כמקום מגורים למלכים הגאורגיים.

נופלת וקמה. כנסיית מטקחי

בשל פלישות חוזרות ונשנות לעיר טיביליסי בידי אויבי העיר, נהרסה בירת גאורגיה יותר מ40 פעם. הכנסייה סבלה מפלישות אלו באופן טבעי ונהרסה גם היא פעמים רבות. 

אך הגאורגים לא אמרו נואש ובנו שוב ושוב את הכנסייה מחדש. הבנייה האחרונה שלה התבצעה בין השנים 1278 ו1289, וצורתה נשמרה פחות או יותר עד היום. 

מאוחר יותר, במאה ה18, עת הצטרפה גאורגיה לאימפריה של ברית המועצות, הוקם בית כלא מתחת לכנסייה. השמועות מספרות שאפילו סטאלין בכבודו ובעצמו "זכה" להיות אסיר מתחת לכנסיית מטקחי. 

עד היום קיימת מנהרה אחת אשר נחפרה על ידי האסירים בכדי להימלט מבית הכלא הזה. אפילו חלק מחריטות האסירים על הקירות נותרו עד היום. 

בעת ביקור במקום ניתן לחוש לחלוטין את תחושת המחנק והמצוקה של בית כלא מתחת לאדמה. רק בשנת 1988 , לשמחת המקומיים, חזרה הכנסייה לתפקידה המקורי.

האגדה מאחורי כנסיית מטקחי
האגדה מאחורי כנסיית מטקחי

האגדה מאחורי כנסיית מטקחי

כמו כל כנסייה מפורסמת, גם כאן מסתתרת אגדה. על פיה, מנהיג המורדים , "באקאטארי" (Bakatari) שמו, חטף את אחותו של המלך גורגאזאלי. 

המלך החליט שיעשה כל שביכולתו להציל את אחותו, וכך עשה, והכל בזכות מכתב שקיבל מאחותו. היא סיפרה לו שמנהיג המורדים לובש כל העת שיריון מגן, ושהדרך היחידה להרוג אותו, היא לפגוע בו מתחת לבית השחי. 

במפגש הבא שלהם, הבטיח המלך למנהיג המורדים שלא יירה בו עד שזה עובר את הגשר, אך בעת הפגישה הפר המלך את הבטחתו, ירה במנהיג המורדים מתחת לבית השחי והרג אותו. שם הכנסייה, מטקחי, נגזר ממשמעותו בשפה הגאורגית – לא עמדתי בהבטחה. 

בין אם האגדה נכונה או לא, פסלו של המלך מתנוסס עד היום בחזית הכנסייה, כאות כבוד על כך שייסד למעשה את העיר כפי שהיא. הכנסייה המרשימה הממוקמת כאמור בעיר העתיקה, היא אתר חובה לכל מבקר בעיר. 

עיצוב שלא רואים כל יום בכנסיית מטקחי

הסגנון האדריכלי של כנסיית מטקחי הוא מה שנקרא "קרוס – קאפלה" (cross-cupola), בעיקר בשל העובדה שזה היה הסגנון הפופולרי ביותר באותן השנים באזור. 

עם זאת מתאפיינת הכנסייה בסגנון מעט אנאכרוניסטי, בשל הפיזור הלא מאורגן של העמודים העצומים אשר תומכים בכנסייה עצמה. 

הכנסייה בנויה לבנים ומכוסה כולה נחושת. העיטורים הרבים המפוזרים בכנסייה, בעיקר באזור החלונות והתקרה, הם כאלה האופיינים למאות ה17, ה18 וה19. 

חלק נכבד מן השלד של הכנסייה נשמר ושומר בדיוק כיצד שהיה בעת הקמתה האחרונה, ולא חודש עם השנים, כך שהאותנטיות נשמרה כאן ברמה גבוהה ביותר. 

פסלו של המלך גורגאזאלי כנסיית מטקחי
פסלו של המלך גורגאזאלי כנסיית מטקחי

כנסיית מטקחי - מה אסור לפספס

אז כמובן שפסלו של המלך גורגאזאלי הוא נקודת הציון הבולטת ביותר בעת ההגעה למקום. גשר מטקחי הסמוך לכנסייה הוא הגשר הראשון שנבנה בטיביליסי, שזו היסטוריה בפני עצמה. 

הגשר נבנה במקור בשנת 1821 מעץ. בהמשך בשנת 1870 הוחלף בגשר ממתכת. רק ב1950 נבנה הגשר מחדש, וזה הגשר שקיים במקום עד עצם היום הזה. 

מתחת לצוק, בסמוך לגשר, תוכלו למצוא כנסייה נוספת, קטנה וצנועה. כנסייה זו נקראת "אבו אוף טיפליס" (Abo of tiflis), ונקראת על שמו של אחד מהמנהיגים אשר הוצאו להורג בכנסיית מטקחי.

הגעה לכנסיית מטקחי

יש מספר דרכים להגיע לכנסייה המפורסמת, אליה יוכלו להכווין אתכם מכל מקום בעיר. הדרך הזולה והמקובלת ביותר היא באמצעות אוטובוס עד לכיכר אירופה (Europe square), משם יש בסך הכל מספר דקות הליכה עד לכנסייה. 

אופציה נוספת היא שימוש במטרו הנוח, עד לתחנת "אוולאבארי" (Avlabari), משם עשר דקות הליכה יובילו אתכם לכנסייה עצמה.

וכמובן שקיימת גם האפשרות של לקחת מונית, מספיק להגיד לנהג שאתם מעוניינים להגיע לכנסיית מטקחי או לגשר מטקחי.

שאלות ותשובות בנוגע לכנסיית מטקחי, טיביליסי גאורגיה

בהחלט כן. לא רק שהכנסייה מרתקת ומושכת אלפי מבקרים בכל שנה, היא נמצאת בעיר העתיקה של טיביליסי, הלא הוא החלק האטרקטיבי ביותר בבירת גאורגיה.

כמו כנסיות רבות אחרות, הנשים מתבקשות לכסות את שיערן באמצעות צעיף, בעוד הגברים נדרשים להתלבש בצורה צנועה ומכובדת – כלומר ללא מכנסיים קצרים, גופיות או כובעים.

חד משמעית לא. בדומה לכנסיות פעילות רבות אחרות ברחבי אירופה, המקום משמש כמקום תפילה פעיל והכניסה אליו היא ללא תשלום. 

על פי מבקרים רבים, המועד המומלץ ביותר הוא שעות הערב המוקדמות, כאשר המקום מואר בצורה יפהפייה, וגם הנוף המשתקף מהצוק עליו עומדת הכנסיה מרשים ביותר. 

ביקור בכנסייה עצמה, בחצר שלה, בצוק הצמוד ובכנסיית "אבו אוף טיפליס" הקטנה, אמורים לקחת פחות או יותר כחצי שעה. 

כנסיית מטקחי מבט מלמעלה
כנסיית מטקחי מבט מלמעלה

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בגאורגיה מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על גיאורגיה!