גיאורגיה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

שדרות רוסתוולי, טביליסי גאורגיה

עזרה בתכנון טיול לגאורגיה? השאירו פרטים 👇

כל מה שצריך לדעת לפני ביקור בשדרות רוסתוולי

בכל רחבי העולם תוכלו למצוא שדרות מפורסמות. חלקן בשל אזורי קניות ידועים ומומלצים, אחרות בשל הנוף הנהדר, ועוד שדרות רבות ונפלאות. 

גם העיר טביליסי לא נשארת מאחור, ומציגה בגאווה רבה את שדרת רוסתוולי המפורסמת. כל מי שביקר בטביליסי כבר מכיר, ומי שעוד לא, כדאי להתחיל להכיר. כל מה שצריך לדעת לפני ביקור בשדרת רוסתוולי.

הסמל במרכז שדרת רוסתוולי
הסמל במרכז שדרת רוסתוולי

שדרות רוסתוולי ה"שאנז זה ליזה", עכשיו גם בגאורגיה?

שדרת רוסתוולי (Rustaveli Avenue) היא הרחוב הראשי של העיר טביליסי. השדרה מתחילה למעשה מכיכר העצמאות (Liberty Square) ומתחברת לרחוב "קוסטבה"(Kostava ) בתחנת המטרו הנושאת גם היא את השם רוסתוולי. 

שמה של השדרה ניתן לה על שמו של המשורר הגדול של גאורגיה, "שוטה רוסתוולי". השדרה מהווה את אחד הרחובות הפופולרים ביותר בכל העיר טביליסי, היא תמיד עמוסה באנשים וניתן לחוש בה בכל עת את פעימות הלב של העיר. 

השדרה היא מקום מושבם של מוסדות תרבותיים וציבוריים חשובים, כמו כן של מיצגים ופסלים רבים, כמו גם כמובן אין ספור מסעדות, ברים וחנויות.

אם זה לא מספיק, תוכלו למצוא בשדרה זו גם את כנסיית "קאשווטי" (Kashveti Church), את המוזיאון הלאומי של גאורגיה, המוזיאון לאומנות גבוהה, האופרה של גאורגיה, תיאטרון הבלט של טביליסי, תיאטרון רוסתוולי והמוזיאון לאומנות מודרנית.

גם בתחום חיי היום יום יש לשדרת רוסתוולי חשיבות לא מועטה, שכן בה שוכן הפרלמנט של גאורגיה, בית המשפט העליון ואף הארמון המלכותי הנוכחי. 

הרשימה הבלתי נגמרת של המוסדות והמבנים החשובים הממוקמים בשדרה הזאת יכולים לתת מעט מהתמונה המלאה עד כמה גבוהה חשיבותה של השדרה בהתנהלות העיר טביליסי. 

אבל כמובן שלא רק מוסדות ממשלתיים ואתרי אומנות רבים הופכים את השדרה לכה מיוחדת. בכדי להשלים את התמונה, תוכלו למצוא בשדרה גם אופציות רבות לקניות מכל הסוגים. ציורים רבים, תכשיטים ומיני מזכרות, מוצגים לראווה בחנויות רבות בסמוך לתחנת המטרו רוסתוולי. 

אם אתם מחפשים חוויית קניות סטנדרטית יותר, בתחילת השדרה, ממש סמוך לכיכר העצמאות, ישנו קניון גדול הנקרא :הגלריה של טביליסי (Tbilisi Galleria). 

בנוסף לחנויות הרבות שבו, תוכלו למצוא מגוון מסעדות, ביניהן מסעדות גורמה, תיאטרון ובתי קולנוע והפעלות רבות עבור ילדים. בתחום הקניות חשוב לזכור שהמחירים בגאורגיה נמוכים משמעותית מאשר בישראל, על כן יש בהחלט מה לקנות כאן. 

האופנה המקומית איננה תואמת את האופנה שאנו מכירים מהארץ, אך במקביל תמצאו לא מעט מותגים בינלאומיים, במחירים סבירים בהחלט. 

קצת על הסיפור שמאחורי שדרת רוסתוולי בטבילסי

בשביל להכיר טוב יותר את הסיפור שמאחורי שדרת רוסתוולי, אנחנו צריכים לחזור בזמן עד למאה ה19. בשנת 1897, העבודות על ממלכתו של הצאר הרוסי החלו בגאורגיה. 

על כן, באותן השנים, כונתה השדרה הזו – הדרך לרוסיה (Road to Russia). בשנת 1810 החלו עבודות אינטנסיביות יותר באזור, כאשר התכנית הייתה בניית מבנים עצומים לאורך השדרה, כאשר תכליתם הייתה לאכלס נסיכים, חיילים ומוסדות ציבוריים מרכזיים וגדולים.

 רק בשנת 1848 נוספו לשדרה מדרכות, כאשר קודם לכן היא הייתה לא נגישה עבור הולכי רגל. בשנת 1860 ניתן היה כבר לראות בשדרה את המבנים הגדולים הראשונים, 

כאשר ה"חלוצים" היו המוזיאון שנבנה על גבי שתי קומות, מקדש הפאר (Temple of glory) – שמו שונה בהמשך לגלריה הלאומית (National Gallery). אז נבנה בשדרה גם המלון הראשון, היה זה מלון "מאריוט" (Tbilisi Marriott). 

בנוסף נבנו אז מבנים נוספים אשר משמשים היום למוזיאון רוסתוולי, האופרה של טביליסי ותיאטרון הבלט המקומי. כל המבנים הללו הוקמו במקור לטובת שימושים אחרים, אך תפסו את מקומם והייעוד החדש שלהם עם השנים. 

רק בשנת 1905 הוחלפו מסילות הברזל ששימשו לתנועת סוסים, ברכבת טראם חדישה, מה שהביא להתפתחות אדירה של האזור. 

התקופה הסובייטית במדינה הביאה עימה שינויים רבים מבחינת שדרת רוסתוולי. קווי הטראם הועלמו מעל האדמה, והוחלפו מאוחר יותר על ידי רכבת מטרו תחתית. 

שינוי נוסף ומהותי שהתרחש בתקופה הזו, היא ארגון מחדש של השדרה והפיכתה לירוקה יותר. במקביל המשיכה כמובן בקצב מסחרר הבנייה של מוסדות חדשים, הבולטים שבהם היו בית הממשלה, בתי דפוס ומלון "איבריה" (Iveria), לצד מספר מלונות נוספים. 

ההיסטוריה של שדרת רוסתוולי מציגה גם אירוע טרגי ביותר עבור הגאורגים. ב9 לאפריל 1989, נטבחו מפגינים מקומיים על ידי הסובייטים, בעת שקיימו הפגנה שקטה ורגועה כנגד השלטון הרוסי וכקריאה לגאורגים לצאת לעצמאות. 

כיום לא תוכלו להרגיש ולו זכר לימים האלו. העם הגאורגי עבר מהפכות ושינויים רבים, וכיום שדרך רוסתוולי היא מקום נעים ביותר ומומלץ עבור כל מבקר. 

שאלות ותשובות בנוגע לשדרות רוסתוולי, טביליסי

בהחלט כן. שדרת רוסתוולי בטביליסי היא אחד הרחובות הפופולרים ביותר בעיר, ומסיבות רבות. כל אחד יכול למצוא משהו ברחוב הזה. בהחלט מומלץ ביותר.

האזור של השדרה תיירותי ביותר, ועל כן עמוס ברוב שעות היום והלילה. המלונות בשדרה יאפשרו לכם להיות קרוב ביותר למרכז העניינים, אך באופן טבעי יהיו מעט יקרים יותר. גם אם בחרתם מלון שאיננו על השדרה, הגישה אליה בתחבורה ציבורית נוחה ביותר.

השדרה ממוקמת למעשה בין שתי תחנות מטרו, כך שההתניידות אליה וממנה פשוטה ביותר. תחנות המטרו הן – "כיכר העצמאות (Liberty Square) ותחנת "רוסתוולי" (Rustaveli). מבקרים רבים יורדים באחת התחנות, ולאחר ביקור בשדרה עולים שוב בתחנה השנייה. 

אורך השדרה הוא כקילומטר וחצי. זהו אורכה של השדרה מתחילתה ועד סופה, מבלי לחשב כמובן את הרחובות הצדדיים המרתקים גם הם.

על אף שאורך השדרה הוא כקילומטר וחצי בלבד, אל תתנו לכך להטעות אתכם. אפשרויות הבילוי והאתרים החשובים לאורך השדרה, הופכים אותה לכזו שיום אחד איננו מספיק בכדי למצות את כל מה שיש בה. 

ובכן זה תלוי. לא תמצאו כאן הרבה גני שעשועים ופארקים עבור הילדים. עם זאת, ילדים המתעניינים במוזיאונים ותרבות, ימצאו כאן הרבה מה לעשות. כדאי להוסיף, שהקניון אשר ממוקם בצמוד לכיכר העצמאות, מציע אף הוא פעילויות לילדים. 

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בגאורגיה מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על גיאורגיה!