גיאורגיה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קתדרלת סמבה טביליסי

עזרה בתכנון טיול לגאורגיה? השאירו פרטים 👇

כל מה שצריך לדעת לקראת ביקור בקתדרלת סמבה בטביליסי

קתדרלה. מי באמת יודע  מהי קתדרלה? בארץ אנחנו לא נתקלים כל כך בקתדרלות, אבל ברחבי אירופה זהו מחזה שכיח ביותר. ערים אירופאיות רבות מציגות לראווה קתדרלות מרשימות ביותר בעלות מטרות ושימושים מגוונים. 

במקרים רבים מדובר במבנה בעל זיקה דתית, אך לא רק. קתדרלת סמבה (Sameba) אשר בטביליסי שבגאורגיה, 

היא אחת מהקתדרלות המרשימות שייצא לכם לראות, ולא בכדי מושכת היא אין ספור תיירים ומבקרים בכל שנה. כל מה שצריך לדעת לקראת ביקור בקתדרלת סמבה בטביליסי.

קתדרלת סמבה, טביליסי גאורגיה
קתדרלת סמבה, טביליסי גאורגיה

בקושי בת עשרים, וכבר סיפור הצלחה קתדרלת סמבה.

בניגוד לקתדרלות רבות ברחבי אירופה, המציגות היסטוריה רבת שנים וסיפורי גבורה, קתדרלת סמבה נבנתה רק בשנת 2004. בשל המודרניות שלה, במקביל להתרחשויות שהתחוללו במדינה, היא הוכרזה כסמל של גאורגיה החדשה. 

הקתדרלה מדהימה ומרשימה ביותר, ראשית בזכות גודלה – לא פחות מ101 מטר גובה של קתדרלה מעניקים לה את התואר הקתדרלה הגבוהה ביותר בגאורגיה. 

רק לשם השוואה, קתדרלת בקחטי שנחשבה לגבוהה ביותר בגאורגיה עד אז, מתנשאת לגובה של 50 מטר "בלבד". 

ראוותנות וגרנדוזיות היו שניים מהמוטיבים הבולטים בתכנון ובניית הקתדרלה המרשימה הזו. כיפת הזהב המנצנצת שלה נראית כמעט מכל פינה בעיר טביליסי. 

לדבר משמעות רבה, בעיקר בכדי לסמן את תחייתה של גאורגיה וחזרתה לגדולה. הקתדרלה העצומה מהווה רק חלק ממתחם גדול ומרשים – במתחם ממוקם ביתו של הפטריארך, מנזר, בית ספר לתאולוגיה, מלון ולא פחות מתשע קאפלות, כאשר חמש מהן ממוקמות מתחת לאדמה. 

באיחור אלגנטי של כמה שנים קתדרלת סמבה.

הקתדרלה תוכננה בעיקרון להיות מוכנה בשנת 2000 לספירה בדיוק, ובכך לחגוג באמצעותה את הכניסה למילניום החדש. אך המציאות שינתה מעט את התכניות של הגאורגים ובמקום להתחיל בבנייה ב1989, 

היא החלה רק ב1995, מה שהביא לאיחור של מספר שנים. התפילה הראשונה במקום התקיימה בשנת 2002, ורק ב2004 הסתיימה הבנייה לגמרי. 

עשירי העיר היו אלו שסייעו רבות מבחינה כלכלית להקמתה של הקתדרלה והמתחם כולו. בזכותם ובזכות ממשלת גאורגיה נבנה המתחם העצום, אשר יכול להכיל 15 אלף מבקרים בו זמנית, ומשתרע על שטח של לא פחות מ5000 מטרים רבועים. 

קתדרלת סמבה, טביליסי בלילה
קתדרלת סמבה, טביליסי בלילה

כאן לא חוסכים קתדרלת סמבה בטביליסי

מבט חטוף וראשוני נותן מהר מאוד את התמונה הכללית – בבנייה של המתחם המטורף הזה לא חסכו. לא מבחינת העיצוב ולא מבחינת חומרי הגלם. 

הראוותנות וההוד נוטפים מכל פינה בקתדרלה ובמתחם כולו. הקתדרלה מעוצבת ברוח המודרניזם, ועשירה בעיטורי זהב וכסף מנקרי עיניים. הארכיטקטורה אמנם מושפעת בהשראתה ממסורות ישנות וקלאסיות, אבל באינטרפטציה מחודשת ומפוארת ביותר.

 התחושה היא שהיה חשוב למתכנני המקום שהוא יקרין עושר, כוח ויכולות כלכליות בלתי מוגבלות. ואכן זו התחושה בעת ביקור במקום. 

מעבר לעיטורי הזהב והאבנים היקרות, מלאה הקתדרלה בציורי קיר יפהפיים. בין האומנים הגדולים שלקחו חלק בציורי הקיר, 

ניתן למצוא גם את הפטריארך קתוליקוס מגאורגיה, אשר השתתף ביצירת חלק מהציורים, ומתגאה גם ביצירה המתארת את הבתולה הקדושה ומוצבת בכניסה למבנה. 

חלק בלתי מבוטל מהקתדרלה ממוקמת למעשה מתחת לאדמה, שם תמצאו גם את המוזיאון ואולם הכנסים המפואר.

 

קתדרלת סמבה, המכונה גם קתדרלת השילוש הקדוש, היא בעיקר מקום מפואר שיש בו לא מעט לראות והרבה ממה להתפעל. 

העושר נוטף כאן כאמור מכל מקום, והאומנות העשירה הופכת את החוויה למרתקת במיוחד. מעבר לסיור במוזיאון ובקומות השונות אין כאן הרבה פעילויות. עם זאת, הביקור במקום עדיין מומלץ ביותר בקרב תיירים המבקרים בטביליסי. 

בסביבת הקתדרלה תוכלו למצוא מגוון בתי קפה נעימים ומסעדות, בנוסף לפארקים נעימים. מזג האוויר השמשי לרוב בטביליסי מאפשר טיול רגלי במתחם הקתדרלה וביקור במוזיאון.

הגעה לקתדרלת סמבה בטביליסי

כנסיית סמבה, הנקראת גם כנסיית השילוש הקדוש, ממוקמת במחוז אבלברי, על גבעת אליהו. אם אתם מגיעים ממרכז טביליסי, תוכלו להגיע לקתדרלה ברגל, אם בא לכם ללכת.

מדובר בסך הכל במרחק של כשני קילומטרים, אך בשעות החום הדרך עלולה להיות מעט מאתגרת, מכיוון שהקתדרלה ממוקמת במעלה הגבעה. אופציה נוספת היא כמובן הגעה במונית, נסיעה כזו לא תעלה לכם יותר משלושה יורו. 

מבט על קתדרלת סמבה
מבט על קתדרלת סמבה

שאלות ותשובות בנוגע לקתדרלת סמבה, טביליסי

קתדרלת סמבה היא הגדולה והמרשימה ביותר בגאורגיה, ונחשבת לאחת מהמרשימות באירופה. לחובבי הארכיטקטורה והאומנות מובטחת הנאה רבה.

לא. הכניסה לקתדרלה, למתחם ואף למספר קאפלות ומבני כנסייה נוספים, הינה בחינם, על פי שעות הפתיחה כמובן.

המתחם כולו, הקתדרלה ורוב המבנים הפנימיים נפתחים בכל יום בשעה שמונה בבוקר ונסגרים בשעה עשר בלילה. מיסות קדושות נערכות לרוב בימי שבת בשעה ארבע ובימי ראשון בשעה תשע בבוקר. 

כמו בכנסיות וקתדרלות אחרות ברחבי אירופה, גם כאן נדרשות הנשים לכסות שיערן במטפחת או צעיף. בנוסף, יש להימנע מברכיים חשופות, כלומר ללא חצאית או מכנסיים קצרים. שימוש במכשירים סלולריים אסור לחלוטין בתוך הקתדרלה עצמה.

ביקור במתחם עצמו, בקתדרלה, ובמבנים הפנימיים כולל המוזיאון, לא ייקח לכם יותר משלוש שעות. 

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בגאורגיה מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על גיאורגיה!