גיאורגיה
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קתדרלת סווטיחוצבלי, גאורגיה

עזרה בתכנון טיול לגאורגיה? השאירו פרטים 👇

כל מה שצריך לדעת לפני ביקור בקתדרלת סווטיחוצבלי בטביליסי

גאורגיה היא מדינה בעלת משמעות חזקה מאוד לדת הנצרות. ברחבי המדינה קיימות קתדרלות וכנסיות רבות, אשר מהוות חלק בלתי נפרד מההיסטוריה של הנצרות ומההישגים החשובים שלה, 

בעיקר בימיה הראשונים. אחת מהקתדרלות המשמעותיות ביותר במדינה היא קתדרלת סווטיחוצבלי (Svetskhoveli), וזאת בעיקר בשל ההיסטוריה המרתקת והסיפור שמאחורי המבנה. נסקור את כל מה שכדאי לדעת לפני ביקור בקתדרלת סווטיחוצבלי בגאורגיה. 

החשיבות של קתדרלת סווטיחוצבלי בגאורגיה

אז אנחנו יודעים כבר שקתדרלת סווטיחוצבלי היא הקתדרלה הנוצרית החשובה ביותר בגאורגיה, אבל מדוע בעצם? 

ראשית, היא משמשת כמקום קבורתם של מלכים גאורגים רבים במהלך ההיסטוריה, וחשוב לא מכך, נחשבת למקום קבורתה של הגלימה של ישו. 

מבחינת הגודל היא מרשימה לא פחות, בעודה הכנסייה השנייה בגודלה בכל גאורגיה. אתר זה משמש מוקד עלייה לרגל עבור אלפי מבקרים בכל שנה, ומהווה את האנדרטה התרבותית – היסטורית המתויירת ביותר בכל גאורגיה. 

תיירים רבים בוחרים לבקר בה כחלק ממסלול דרך המשי המפורסם. הקתדרלה נבנתה בין השנים 1010 ועד 1029, והיא הוכרזה על ידי הארגון העולמי אונסק"ו, כאתר מורשת לשימור. 

קצת על הסיפור שמאחורי קתדרלת סווטיחוצבלי

קתדרלת סווטיחוצבלי זכתה לא בכדי למוניטין שלה כאחת החשובות בעולם הנצרות. ההיסטוריה שלה מתחילה אי שם כבר במאה הראשונה לספירה. 

אז יהודי מקומי בשם אליהו, היה עד למעמד צליבתו של ישו, והצליח על פי האגדה לשים ידו על חלק מהטוניקה אותה לבש ישו. אותו אליהו הביא את חתיכת הבד עימו לגאורגיה. שם פגשה אותו אחותו והוא מסר לה את הבד. 

עבור אחותו, צידוניה שמה, היה הבד הזה הדבר הקרוב ביותר לאלוהים, ועל כן היא הצמידה אותה לחזה שלה, ולא הסכימה להפריד בין פיסת הבד ללב שלה. היא שמרה על הבד קרוב לליבה עד יום מותה, וכך אף נקברה עימו.  

לאחר מותה, צמח לו באופן פלא עץ יפהפה, אשר תחתיו זורם נוזל ריפוי בעל ריח מתקתק לאורך כל ימות השנה. 

 

מכאן קופץ הסיפור אודות קתדרלת סווטיחוצבלי עד לשנת 337 לספירה, אז הכריז המלך מיריאן על דת הנצרות כדת הרשמית של הממלכה האיברית (מה שהיום זה מזרח גאורגיה) והחליט לבנות מקדש מפואר בדיוק בנקודה בו נקברה טוניקת האל. 

הקתדרלה כונתה בתחילה "כנסיית העץ", בהשראת העץ שצמח מעל הקבר של צידוניה, ורק בהמשך שונה שמה לקתדרלת סווטיחוצבלי.

כמו כנסיות ומבנים היסטוריים אחרים, כמובן שהרבה מאוד השתנה באלפיים השנה האחרונות מבחינת המראה של המקום. קתדרלת האבן הראשונה נבנתה רק במאה השישית, ואת שרידיה ניתן לזהות עד היום בצורת עמודים מעוטרים הממוקמים מתחת לרצפה השקופה של המבנה הנוכחי.

הקתדרלה כפי שהיא היום, נבנתה למעשה בשנת 1029, על ידי האדריכל הגאורגי הנערץ במדינה – ארסוקידזה.

הסיפור שמאחורי קתדרלת סווטיחוצבלי
הסיפור שמאחורי קתדרלת סווטיחוצבלי

לא סתם קתדרלה הייחוד של קתדרלת סווטיחוצבלי

למי שכבר ראה בחייו מספר כנסיות מרשימות וקתדרלות מפורסמות, וגם למי שלא, צפוייה כאן חוויה שונה ומעניינת. הקתדרלה יוצאת דופן, 

ראשית מבחינת הערך האומנותי שלה, הפאר הרב, ההרמוניה הבולטת במקום, וכמובן התפקידים החשובים שהיא מילאה בהיסטוריה של המדינה מבחינה דתית ומבחינה אומנותית. החלק המרשים ביותר ללא כל צל של ספק, 

הוא העיצוב של החזית המערבית – כולו מורכב פסלי תבליט אשר צורתם נשמרה כמעט באופן מושלם עד היום. מבחינה אומנותית זה היה ועודנו פלא של ממש. החזית הדרומית מציגה לראווה את הא-סימטריה המאפיינת כל כך את הקתדרלה הזו. 

החזית המזרחית עם זאת, סימטרית בהשוואה לאחרות ושונה לחלוטין מבחינת סגנון העיטורים והתבליטים. החזית הצפונית לעומת האחרות, מאופיינת במערכת קשתות דקורטיביות, כאשר הקשת המרכזית "מורמת" כלפי מעלה לעומת השאר, ונותנת דגש נוסף לגובהה של הקתדרלה. 

מלבד כל אלו, נמצאים בקתדרלה מספר אלמנטים מרתקים נוספים, כגון גלגל המזלות המפורסם, שהוא למעשה היחיד בכל גאורגיה. 

בנוסף, תוכלו לחזות בשעון השמש הראשון בצורת טווס, בעוד הוא מתנוסס על הקיר החיצוני של הקתדרלה. החל משנת 1787 מוקפת הקתדרלה מבצר, שכן הייתה זו הוראתו של המלך ערקל ששלט באותה התקופה. 

המקום מושך אליו אלפי תיירים בכל שנה, והסיבות רבות ומובנות. מעבר למשמעות ההיסטורית של הקתדרלה מבחינת הנצרות, 

המקום מהווה מפגש בין ארכיאולוגיה, ארכיטקטורה, אומנות ושמחת חיים. אם יתמזל מזלכם, תוכלו לחזות באחת מיני מאות החתונות המתקיימות במקום, בעיקר בסופי השבוע.

קתדרלת סווטיחוצבלי בגאורגיה. איך להגיע?

ביקור בקתדרלת סווטיחוצבלי ידרוש מכם ראשית להגיע לעיר מצ'חאטה. המרחק בין מצ'חאטה לטביליסי הוא כ19 קילומטר, מה שייקח לכם כעשרים דקות נסיעה ברכב בשל הכביש הפתלתל. 

תוכלו לבחור בין מספר אפשרויות – לרשותכם אין ספור מוניות העושות את המסלול בכל יום כמעט בכל שעות היום. אפשרות נוספת היא לקחת רכבת. וכמובן שקיימת גם האפשרות להגיע ברכב שכור. 

 

אופציה נוספת, המועדפת לעיתים קרובות בקרב צעירים או זוגות ללא ילדים, היא מעין מיניבוס שמתפקד כמונית שירות. המחיר הוא לכל המונית, ויוצא לרוב כדאי יחסית. עם זאת לעיתים תצטרכו לחכות עד שהמיניבוס יתמלא. 

חשוב לזכור שבאופן כללי מחירי התחבורה הציבורית בגאורגיה נמוכים ביותר, ועל כן ההבדלים כאן אינם משמעותיים. עם זאת,  שימו לב – לעיתים קרובות ימסרו נהגי המוניות הפרטיות מידע שקרי לגבי המיניבוסים. 

ייתכן ויספרו לכם שהם לא מגיעים, או שלוקח להם זמן ממושך. כל זאת בניסיון למשוך אתכם לקחת מונית פרטית, ועל כן רצוי לאסוף מידע רק מגורמים רשמיים.

שאלות ותשובות בנוגע לקתדרלת סווטיחוצבלי, גאורגיה

בהחלט כן. זוהי הקתדרלה הפופולרית ביותר בגאורגיה והיא נחשבת למרתקת במיוחד, בעלת אומנות ייחודית ומשמעות היסטורית עצומה.

בהחלט כן ! תיירים רבים ממליצים לבלות לילה אחד לפחות בעיר מצ'חאטי, שכן זוהי נקודת יציאה מצוינת למספר אטרקציות נוספות באזור. בנוסף, לינה בעיר מצ'חאטי תהיה זולה משמעותית בהשוואה לטביליסי.

קתדרלת סווטיחוצבלי מתנשאת לגובה עצום של 54 מטרים ! מימדים עצומים אלו הופכים אותה לאחת מחמש הקתדרלות הגבוהות בכל גאורגיה, אשר ידועה בקתדרלות המרשימות שבה.

קתדרלת סווטיחוצבלי בגאורגיה פתוחה עבור המבקרים בכל יום לאורך כל השנה. השעות בהן היא פתוחה הן תשע בבוקר ועד שמונה וחצי בערב. ייתכנו הגבלות או שינויים קלים בשעות הפתיחה במהלך טקסים מיוחדים הנערכים מדי פעם בקתדרלה.

חד משמעית לא. הכניסה והסיור בכל המתחם הם חינם. אם תרצו להצטרף לסיור מודרך ברחבי הכנסייה והעיר, זה יהיה בתשלום.

כללי ההתנהגות כאן דומים לכנסיות וקתדרלות אחרות ברחבי אירופה – נשים מחויבות לכסות את הראש על ידי צעיף. אם אין לכן אחד, ישאילו לכן בשמחה. עבור הגברים והנשים כאחד, אין כניסה עם מרפקים או ברכיים חשופות, כלומר גופיות, מכנסיים קצרים וחצאיות מחוץ לתחום. גם נעליים סגורות הן חובה. השימוש במצלמות וטלפונים ניידים בכל מתחם הקתדרלה אסור בהחלט.

לחזור למשהו ספציפי?

חוויה בגאורגיה מתחילה כאן

כבר הצטרפת לקבוצת הפייסבוק שלנו?

הצטרפו לקבוצת המטיילים שלנו בפייסבוק ותקבלו המון טיפים, המלצות ומידע חשוב על גיאורגיה!